دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 آذر 1402 - 16:55

تن دادن تل آویو به آتش بس؛ سه ناکامی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

برقراری آتش بس در غزه از دو روز پیش مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و سرانجام دفتر نتانیاهو بامداد چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای پذیرش این آتش بس را اعلام کرد.
کد خبر : 15528

پایگاه رهنما:

چهل و هفت روز پس از بمباران غزه، صهیونیست‌ها سرانجام توافق آتش بس در نوار غزه را مورد پذیرش قرار دادند. آتش بسی که تل آویو تا پیش از این مدعی بود هرگز بدان تن نخواهد داد و جنگ در غزه را تا نابودی حماس ادامه خواهد داد، سرانجام در غزه برقرار شد و رژیم صهیونیستی نیز نتوانست به اهداف خود در نابودی حماس دست یابد.

برقراری آتش بس در غزه از دو روز پیش مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و سرانجام دفتر نتانیاهو بامداد چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای پذیرش این آتش بس را اعلام کرد.

بیانیه دفتر نتانیاهو و واکنش آمریکا درباره آتش بس غزه

دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی جزییاتی از توافق آتش بس را اعلام کرد. براساس بیانیه دفتر نتانیاهو، کابینه به توافقی که آزادی برخی از اسرا در غزه را تضمین می‌کند، رأی مثبت داد. همچنین قرار است ۵۰ زن و کودک اسرائیلی ظرف ۴ روز آزاد شوند و در طی آن درگیری‌ها در غزه متوقف می‌شود. این توافق همچنین شامل آزادی ۵۰ اسیر اسرائیلی شامل زنان و کودکان زیر ۱۹ سال است. توافق آتش بس همچنین شامل ورود صدها کامیون کمک‌های بشردوستانه، امدادی، پزشکی و سوختی به تمام مناطق نوار غزه بدون استثنا است. توافق شامل آتش‌بس از سوی دو طرف، توقف تمامی اقدامات نظامی «ارتش» در تمام مناطق نوار غزه و توقف حرکت خودروهای نظامی در غزه است.

همچنین  یک مقام دولتی در آمریکا به توافق آتش بس در غزه واکنش نشان داد و جزئیاتی از آن را اعلام کرد. این مقام ارشد آمریکایی که نامی از او برده نشده، گفته است که توافق آتش بس بر سر مرحله اول یعنی تبادل زندانیان دو طرف درگیری در غزه است. به گفته این مقام آمریکایی، از جمله کسانی که در مرحله اول توافق قرار است آزاد شوند، دو زن و یک کودک آمریکایی هستند. این مقام آمریکایی در ادامه درباره جزییات توافق آتش بس در غزه گفت: «اعلام رسمی مبادله زندانیان پس از دریافت پاسخ تل آویو از طریق کشور قطر انجام خواهد شد. روند اجرایی مبادله اسرا ۲۴ ساعت پس از اعلام رسمی توافق آغاز می شود و احتمالاً صبح پنجشنبه مبادله اسرا آغاز می‌شود. در صورت پیشرفت در مرحله دوم توافق، امکان تمدید مدت آتش بس وجود دارد. همچنین دولت آمریکا به کار بر روی مراحل بعدی توافق تا زمان آزادی همه گروگان ها ادامه خواهد داد. از تلاش‌های دولت قطر در این مرحله از مذاکرات قدردانی می‌کنیم. در صورت آزاد شدن تعداد بیشتری از اسرا، آتش بس برای چند روز تمدید می شود و عملیات نظامی به طور کامل متوقف می شود.»

توضیحات حماس درباره آتش بس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم بامداد چهارشنبه از دست‌یابی به توافق آتش بس با رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت که طی این مدت درگیری‌ها و همچنین همه حملات ارتش رژیم اشغالگر متوقف خواهد شد. در بیانیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آمده است: «بعد از مذاکرات سخت و پیچیده برای روزهای طولانی، ما اعلام می‌کنیم که به توافق آتش بس انسانی چهار روزه دست یافتیم که با تلاش‌های گسترده قطر و مصر به سرانجام رسید. به موجب این توافق، صدها کامیون ویژه حمل کمک و سوخت به همه مناطق غزه بدون استثنا در شمال و جنوب وارد خواهد شد و طی آن ۵۰ تن از بازداشتی‌های رژیم اشغالگر که زنان و کودکان هستند، در مقابل آزادی ۱۵۰ زن و کودک فلسطینی آزاد خواهند شد.»

حماس در بیانیه خود افزوده است: «همچنین همه تحرکات هواپیماهای اشغالگران درجنوب به مدت چهار روز متوقف خواهد شد. بر اساس این توافق اشغالگران متعهد می‌شوند که به هیچ کسی در همه مناطق نوار غزه متعرض نشوند و تردد آزاد انسان‌ها از شمال به جنوب از طریق خیابان صلاح الدین تضمین شود. بندهای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا بر اساس دورنمای مقاومت و مطالبات مشخص آنکه هدف از آن‌ها خدمت به مردم و تقویت مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران است، نوشته شده است. علی رغم این آتش‌بس، ما تأکید داریم که دستمان روی ماشه سلاح است و گردان‌های عزالدین القسام در کمین متجاوز نشسته‌اند تا از ملت فلسطین و آرمان آن در برابر متجاوزان دفاع کنند.»

آتش بس، نماد شکست اهداف تل آویو در غزه

اگرچه حملات رژیم صهیونیستی به غزه تا کنون بیش از 14 هزار شهید را برجای داشته است که بیش از 8 هزار نفر از شهدا زنان و کودکان هستند، اما صرف پذیرش آتش بس در غزه از سوی تل آویو نشان دهنده شکست صهیونیست‌ها در دستیابی به اهداف شان در حملات علیه غزه است. در زمان آغاز حملات علیه غزه، رژیم صهیونیستی سه هدف مهم را در حمله به غزه اعلام کرده بود:

نخست نابودی حماس

دوم کنترل کامل نوار غزه

سوم آزادی اسرای اسرائیلی

برخلاف سه هدف اعلام شده فوق، مسائل ذیل باعث شد تا تل آویو تن به آتش بس در غزه دهد:

ادامه فعالیت حماس با وجود بمباران غزه: پذیرش آتش بس در غزه در حالی صورت گرفته است که تل آویو نتوانسته به هیچکدام از اهداف خود در بمباران غزه دست یابد. در 46 روز گذشته همزمان با اشغال غزه و حضور نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در غزه، موشک باران و شلیک موشک از نوار غزه به سمت شهرهای اشغالی ادامه داشته است. نیروهای قسام در روز دوشنبه آسمان را تل آویو را ناامن کردند و نشان دادند که ابتکار عمل جنگ را همچنان با وجود اشغال غزه در اختیار دارند. بنابراین برخلاف هدف اعلام شده از سوی تل آویو، 46 روز بمباران غزه نتوانست به حذف و نابودی حماس در باریکه غزه منجر شود.

عدم کنترل نوار غزه با وجود نبرد زمینی: حتی نبرد زمینی غزه نیز نتواست این باریکه متراکم را به کنترل اشغالگران صهیونیست درآورد. با وجود آن که صهیونیست‌ها بیش از یک ماه است که در شمال غزه در حال گشت زنی هستند، اما همچنان کنترل کاملی بر شمال باریکه غزه ندارند.

عدم آزادی همه اسرای اسرائیلی: یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دو هفته پیش تنها شرط آتش بس را آزادی همه اسرای اسرائیلی در نوار غزه عنوان کرده بود، اما در حال حاضر تل آویو فقط با آزادی 50 اسیر از سوی حماس، آتش بس را پذیرفته است. این در حالی است که تعداد کل اسرای اسرائیلی در نوار غزه بیش از 200 نفر اعلام شده است.

فشار افکار عمومی جهانی: حمایت کشورهای غربی و آمریکا از رژیم صهیونیستی در جریان جنگ علیه غزه باعث بی اعتباری شعارهای حقوق بشری غرب شده است. در حالی که تا کنون در بیش از 90 کشور جهان تظاهرات حمایت از فلسطین با درخواست توقف بمباران غزه برگزار شده است، فشار علیه تل آویو جهت تو قف جنگ غزه افزایش یافت و از طرف دیگر دولت بایدن در آمریکا نیز نگران سقوط جایگاه خود در افکارعمومی داخلی آمریکا بدلیل ادامه بمباران غزه بود. طی یک هفته گذشته شهرهای شیکاگو، نیویورک، لس آنجلس و فلوریدا در حمایت از غزه و توقف بمباران تظاهرات اعتراضی برگزار کرده بودند و واشنگتن پست نیز احتمال شکست دموکرات‌ها و دولت بایدن در انتخابات آتی را بدلیل بمباران غزه مطرح کرده بود. لذا فشار افکارعمومی جهانی نیز باعث شد تا آمریکا به دولت نتانیاهو جهت توقف بمباران غزه و  پذیرش آتش بس فشار وارد کند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات